Doelenboom
Beleidsdoel 2.1
Provinciale wegen, fietspaden en vaarwegen aanleggen en beheren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.2
Vervoersbeleid maken en uitvoeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 2.3
Openbaar vervoer waarborgen
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
Besluitvorming over een (voorlopig) voorkeursalternatief over de verbinding N206-A4 (Duinpolderweg) aan PS voorgelegd (OD 2.1.2) | 50 | De tussenstap (d.w.z. de probleemanalyse en een voorstel voor MER onderzoek met daarin te onderzoeken alternatieven) is in oktober 2016 afgerond. |
Besluit over het voorkeursalternatief voor de verbinding A8/A9 aan PS voorgelegd. (OD 2.1.2) | 50 | De rapportage planstudie Verbinding A8-A9 met een beschrijving van de zeven alternatieven is opgeleverd. GS hebben besloten dat voor een zorgvuldige afweging eerst aanvullend onderzoek nodig is. Drie alternatieven worden nu nader uitgewerkt. In januari 2017 zijn de voorkeursontwerpen vastgesteld. |
Besluit over het PIP HOV Huizen-Hilversum aan PS voorgelegd in 2e kwartaal 2016. (OD 2.1.3) | 100 | Besluit is in 3e kwartaal 2016 aan PS voorgelegd |
Programma van Eisen voor de aanbesteding concessie Noord Holland Noord vastgesteld. (OD 2.3.1) | 100 | Conform. |
Op basis van de ervaringen bij het eerste integrale gebiedscontract (Kop van Noord-Holland) worden gebiedscontracten Noord-Kennemerland, West-Friesland en Gooi- en Vechtstreek aanbesteed (OD 2.1.2, 2.1.3, 2.1.4) | 100 | Conform. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen. | De provincie bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet die naar verwachting in het voorjaar van 2019 in werking treedt. De Omgevingswet heeft nadrukkelijk tot doel om een impuls te geven aan de wijze waarop de overheid in samenwerking met anderen omgaat met maatschappelijke opgaven en deze wenst te realiseren. Daarom ook is het onderwerp governance nadrukkelijk meegenomen in het Verkenningendocument NH 2050 dat eind 2016 gereed is gekomen. Daarin wordt geconstateerd dat er een toename aan maatschappelijk initiatief is, dat het vertrouwen in politiek en overheid afneemt, maar ook dat de interbestuurlijke verhoudingen veranderen als gevolg van gemeentelijke fusie en de opkomst en verdere ontwikkeling van regionale samenwerking. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de wijze van besturen. Voor de overheid als zodanig, maar ook voor de provincie Noord-Holland. In de verdere voorbereiding naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft dit dan ook onze aandacht. |
Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers. | De Stadsregio Amsterdam is per 31 december 2016 overgegaan in de Vervoerregio Amsterdam. De provincie Noord-Holland werkt samen met de provincie Flevoland, de gemeenten Almere en Lelystad met de Vervoerregio als de zogenoemde Convenantpartijen. |
Demografische en economische ontwikkelingen. | Sedert 2013 trekt de economie weer aan. Dit uit zich in een toename van de kosten veroorzaakt door files en vertragingen van het verkeer. In 2015 is het reistijdverlies op het hoofdwegennet met 22% gestegen t.o.v. het jaar ervoor. In 2016 is dat naar schatting nog eens 16% (en ligt daarmee weer op het niveau van 2008, het jaar met de hoogste filedruk). Deze vertragingen komen vooral in de avondspits en in de Noordelijke Randstad en Brabant voor. Ook de onbetrouwbaarheid is in 2015 fors toegenomen, met 18%. |
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2015 | Ontwerpbegroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Jaarrekening 2016 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 33.364 | 34.279 | 34.266 | 32.161 | 2.105 | 6 | 14.801 |
Directe lasten | 81.289 | 87.804 | 105.708 | 98.074 | 7.634 | 7 | 75.179 |
Kapitaallasten | 87.325 | 88.777 | 84.641 | 64.357 | 20.283 | 24 | 12.072 |
Overdrachten | 81.339 | 71.247 | 106.122 | 79.126 | 26.996 | 25 | 77.230 |
Subtotaal lasten | 283.316 | 282.106 | 330.737 | 273.719 | 57.017 | 17 | 179.282 |
Baten | -111.523 | -43.908 | -100.945 | -98.875 | -2.070 | 2 | -8.658 |
Saldo van baten en lasten | 171.793 | 238.199 | 229.792 | 174.845 | 54.947 | 24 | 170.624 |
Storting reserves | 48.592 | 122.336 | 127.250 | 136.787 | -9.537 | -7 | 141.893 |
Onttrekking reserves | -58.564 | -100.269 | -64.534 | -56.025 | -8.509 | 13 | -94.863 |
Resultaat | 161.821 | 260.266 | 292.508 | 255.607 | 36.902 | 13 | 217.654 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | Er is een onderbesteding op apparaatskosten van in totaal € 2,1 miljoen (voordeel) verspreid over de verschillende Operationele Doelen (OD).
Per OD zijn de volgende hoofdredenen geïdentificeerd:
OD 2.2.1; In 2016 is aan OD 2.2.1 minder besteed dan geraamd. De voorbereiding van voorstellen voor het beleidsprogramma Fiets zijn naar 2017 doorgeschoven, omdat het programma Fietsknelpunten van de ENFB later beschikbaar kwam dan gepland. Daarnaast is een deel van de voor dit OD geraamde capaciteit ingezet op OD 5.1.2 voor het opstellen van de omgevingsvisie (minder besteed, € 2,3 miljoen, voordeel). |
Directe lasten | Het verschil van € 1,8 miljoen op OD 2.1.1 wordt veroorzaakt door een overschrijding op het begrotingsproduct verkeersmanagement (meer besteed, € 1,0 miljoen, neutraal) en het beheer van Grenzeloze OV info (meer besteed, € 799.000, neutraal). Dit is als volgt te verklaren:
Voor OD 2.1.2 is er een overschrijding (nadeel) ontstaan op de directe lasten. Dit verschil wordt veroorzaakt door:
Op de directe lasten is voor OD 2.1.4 meer uitgegeven (meer besteed, € 551.000, nadeel) . Dit is te verklaren door:
OD 2.3.1 De telefoonlijn voor de OV taxi loopt niet meer via de provincie (minder besteed, € 120.000, voordeel). Tegenover de lagere lasten staan tevens lagere baten. |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Per jaar wordt ingeschat welke aanvragen zullen worden ingediend. Dit is echter afhankelijk van de voortgang van projecten en de acties van gemeenten daarop. Het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde kosten heeft te maken met de gemaakte afspraken met het Nationaal Data Warehouse (NDW) waarbij de grootte van de aanbesteding van nieuwe contracten ten tijde van de begroting 2016 nog niet voorzien kon worden (minder besteed, € 151.000, voordeel). |
Baten | OD 2.1.3. De betaling van de telefoonkosten voor de OV taxi loopt niet meer via de provincie (minder baten, € 120.000, nadelig). Tegenover de lagere baten staan tevens dezelfde lagere lasten. |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |