Doelenboom
Beleidsdoel 5.1
Beleid voor wonen, vitaliteit woonomgeving en ruimtelijke ontwikkeling voeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 5.2
Beleid voor economie, landbouw en toerisme voeren
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
Stimuleren van binnenstedelijke woningbouw (5.1.1) | 50 | Binnenstedelijke woningbouw hebben we gestimuleerd via onze regelgeving uit de PRV, de RAP's en de woningbouwplannen die ons zijn voorgelegd. Het uitvoerings-programma binnenstedelijk bouwen is nog in voorbereiding. |
Opstellen plannen van aanpak voor Regionale Actieprogramma’s (RAP’s) Woningbouwprogrammering 2015-2020 (5.1.1) | 100 | De basis voor de opstelling van de RAP's is vastgesteld (Plan van Aanpak/regionale Woonvisie/Kwalitatief Woningbouwprogramma). |
Beschikbaar stellen van locaties voor zelfbouw door gemeenten en corporaties via kennis en afspraken in de RAP’s (5.1.1) | 50 | De meeste RAP’s zijn nog in ontwikkeling, aandacht voor zelfbouw vormt een onderdeel van de afspraken. |
Aanpassen van de Provinciale Ruimtelijke Verordening aan de actualiteit en voorbereiden op de Omgevingsvisie (5.1.2) | 100 | De geactualiseerde PRV is op 12 december 2016 door PS gewijzigd vastgesteld. |
Opstellen ruimtelijke-economische agenda MRA, mede als input voor de Omgevingsvisie (5.1.2) | 100 | De Ruimtelijke economische Actie Agenda MRA, gelanceerd op het MRA congres in februari 2016 vormt mede input voor de op te stellen Omgevingsvisie. |
Laten doorwerken van ruimtelijke-economische effecten van energietransitie in de diverse ruimtelijke kaders (5.1.2) | 100 | De ruimtelijke verkenning NH is gerealiseerd en de ruimtelijke spelregels voor zonne-energie in het landelijk gebied zijn vastgesteld. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
Demografische ontwikkelingen | Noord-Holland kent momenteel een periode van hierdoor de bevolking. |
Governance: De tendens waarbij er meer ruimte wordt gegeven aan initiatieven van onderaf is vooral waarneembaar in het ruimtelijk domein. De omgeving verandert: opgaven worden complexer en raken meerdere partijen en sectoren. Ontwikkelingen gaan sneller en hebben ongewisse gevolgen. Ook de rol van de overheid verandert: decentralisaties, minder budget en meer maatschappelijke initiatieven. Grote ingrepen van bovenaf (bv. grootschalige woningbouw) zijn minder aan de orde. Ook verschuift de focus van ontwikkeling van nieuwe ruimte naar intelligente oplossingen voor het bestaande. De provincie verandert hierin mee. Dit heeft zijn weerslag op de manier van werken en de rol van overheden bij initiatieven rond ruimtelijke ontwikkelingen. Deze verschuift van sturend naar faciliterend en coördinerend en van reagerend en toetsend naar initiërend. | De provincie bereidt zich voor op de komst van de Omgevingswet die naar verwachting in het voorjaar van 2019 in werking treedt. De Omgevingswet heeft nadrukkelijk tot doel om een impuls te geven aan de wijze waarop de overheid in samenwerking met anderen omgaat met maatschappelijke opgaven en deze wenst te realiseren. Daarom ook is het onderwerp governance nadrukkelijk meegenomen in het Verkenningendocument NH 2050 dat eind 2016 gereed is gekomen. Daarin wordt geconstateerd dat er een toename aan maatschappelijk initiatief is, dat het vertrouwen in politiek en overheid afneemt, maar ook dat de interbestuurlijke verhoudingen veranderen als gevolg van gemeentelijke fusie en de opkomst en verdere ontwikkeling van regionale samenwerking. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de wijze van besturen. Voor de overheid als zodanig, maar ook voor de provincie Noord-Holland. In de verdere voorbereiding naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft dit dan ook onze aandacht. |
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2015 | Ontwerpbegroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Jaarrekening 2016 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 17.947 | 19.378 | 18.198 | 19.590 | -1.392 | -8 | 7.907 |
Directe lasten | 4.799 | 11.835 | 9.422 | 7.680 | 1.742 | 18 | 15.689 |
Kapitaallasten | 13.990 | 1.203 | 890 | 869 | 21 | 2 | 0 |
Overdrachten | 14.275 | 16.639 | 24.030 | 14.428 | 9.602 | 40 | 5.373 |
Subtotaal lasten | 51.010 | 49.055 | 52.539 | 42.567 | 9.972 | 19 | 28.969 |
Baten | -29.796 | -21.379 | -26.483 | -26.852 | 369 | -1 | -18.667 |
Saldo van baten en lasten | 21.214 | 27.676 | 26.056 | 15.714 | 10.342 | 40 | 10.302 |
Storting reserves | 34.897 | 7.408 | 7.408 | 8.316 | -908 | -12 | 9.676 |
Onttrekking reserves | -11.649 | -9.468 | -12.388 | -10.721 | -1.667 | 13 | -2.400 |
Resultaat | 44.462 | 25.616 | 21.076 | 13.309 | 7.767 | 37 | 17.578 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | In 2016 is meer personele inzet gerealiseerd dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door meer dan geraamde inzet voor de dossiers Omgevingswet, Omgevingsvisie, Pallas en Distriport (meer besteed, € 1,3 miljoen nadeel). |
Directe lasten | OD 5.1.2. Lagere besteding van diverse uitvoeringsprojecten structuurvisie (minder besteed, € 532.000, voordelig) In de toelichting onder het operationeel 5.1.2 vindt u een overzicht van de projecten. OD 5.1.2. Voor de Omgevingsvisie zijn in 2016 wel verplichtingen aangegaan voor het bedrag van € 300.000 dat in de Kaderbrief 2016 beschikbaar is gesteld, maar deze verplichtingen zijn nog niet allemaal in zijn geheel tot besteding gekomen in 2016. Deze opdrachten zijn door een langere voorbereidingstijd later gestart dan oorspronkelijk gepland (minder besteed € 188.000, Uitgestelde Intentie, voordelig). OD 5.1.2 De beoogde verkoop van Crailo-Noord en verhuur aan het COA is op het laatste moment afgeketst. Hierdoor ging het project terug naar de planvorming en moest een nieuwe visie ontwikkeld met inzet van extra inhuur (meer besteed, € 159.000, nadelig). OD 5.2.1 In het budget voor Regionale Economie is nog € 44.000 voor Digitale Infrastructuur (Glasvezel) beschikbaar waarover bij de 1e Begrotingswijziging 2017 besloten is die via de Uitgestelde Intenties door te schuiven naar 2017 (Niet bestede middelen uit 2016, € 44.000, voordelig). |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | OD 5.1.1 De rijksmiddelen Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS) zijn reeds door het ministerie vastgesteld op basis van niet-financiële indicatoren. Het saldo wordt met instemming van het ministerie ingezet voor een vergelijkbaar doel, namelijk de RAP's in de regio's NH. Een deel van genoemd saldo is nog niet verplicht en valt volgens wettelijk voorschrift vrij (meer baten, € 2,3 miljoen, voordelig). De Gemeente Haarlemmermeer had er belang bij om de aankoop transactie van 39 ha BBL-grond nog in 2016 te laten passeren (meer baten, € 1,9 miljoen, voordelig). OD 5.1.2 Bijdragen van gemeenten uit de Rijksbommenregeling (meer baten, € 112.000, voordelig). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |