Doelenboom
Beleidsdoel 3.1
Beschermen tegen overstroming
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Beleidsdoel 3.2
Bijdragen aan schoon en voldoende water
Verandering: geen.
Toelichting: geen.
Operationele doelen
Realisatie van de prioriteiten voor dit begrotingsjaar
Prioriteit | % | Toelichting |
PS besluiten over een bijdrage aan regionale projecten voor De Nieuwe Afsluitdijk (fase 2) voor natuur, duurzame energie en recreatie en toerisme (OD 3.1.2) | 100 | Conform. PS hebben de reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen ingesteld. Hier kunnen bijdragen voor regionale projecten rond de Afsluitdijk uit gedekt worden. Dit is in 2016 echter niet aan de orde geweest, deels omdat het Waddenfonds een subsidie beschikbaar heeft gesteld voor recreatie en toerisme op het Noord-Hollandse deel van de Afsluitdijk. |
GS besluiten over het projectplan voor de versterking van de Prins Hendrikdijk op Texel (OD 3.1.2) | 100 | Conform. GS hebben kennisgenomen van het ontwerpprojectplan en dit samen met de ontwerpvergunningen vrijgegeven voor inspraak. |
GS en PS besluiten over de inzet van provinciale middelen voor het meekoppelen van kansen op het gebied van o.a. natuur, recreatie en regionale economie bij de versterking van de Markermeerdijken (OD 3.1.2) | 100 | Bij de Zomernota is de reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen ingesteld. Deze reserve is onder meer bestemd voor meekoppelkansen (cofinanciering) bij de versterking van de Markermeerdijken. Er is in 2016 alleen cofinanciering beschikbaar gesteld voor de aanleg van een fietspad bij de versterking van de Prins Hendrikdijk. |
Meerlaagsveiligheid: samen met de waterschappen informeren we de gemeenten over het overstromingsrisico en de mogelijkheid van waterrobuust inrichten (ter ondersteuning van artikel 8a uit de Provinciale Ruimtelijke Verordening). We ontwikkelen een aanpak om bij (ruimtelijke) projecten waarbij we als provincie betrokken zijn waterrobuustheid in de afwegingen mee te kunnen nemen. (OD 3.1.3) | 80 | Ter ondersteuning van artikel 8a is een concept handreiking Overstromingsrobuust inrichten opgesteld. Deze handreiking, wordt samen met de beoogde wijziging van artikel 8a uit de verordening (met focus op vitaal en kwetsbare functies) richting gemeenten gecommuniceerd. In verschillende gebiedsprocessen wordt waterrobuust inrichten als belang ingebracht. |
Gemeenten gestimuleerd vooronderzoek te doen naar het creëren van nieuw zwemplekken (OD 3.2.1) | 100 | De ambities zijn opgenomen in de Visie op Waterrecreatie die op 3 oktober 2016 door PS is vastgesteld. We zijn in gesprek met gemeenten om potentiële zwemplekken in beeld te krijgen |
Gestart met de nadere uitwerking en uitvoering van de in de bijlage van de Watervisie genoemde 35 KRW maatregelen (OD 3.2.2) | 100 | 35 KRW maatregelen zijn gerealiseerd. |
Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar
Omgevingsfactor | Ontwikkeling |
Het nationale beleid staat in het teken van decentralisatie en het vergroten van doelmatigheid en efficiency van beleid. Provincies staan steeds meer aan de lat voor integraal ruimtelijk-economisch beleid, waar water onderdeel van uitmaakt. Hiermee wordt voorgesorteerd op de komst van de Omgevingswet, die naar verwachting in 2018 van kracht zal worden. | Op 16 november 2016 hebben overheden, maatschappelijke organisaties en kennisinstituten de intentieverklaring Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater ondertekend. |
In 2014 is door de Tweede Kamer besloten over de Deltabeslissingen. Het Deltaprogramma gaat nu in uitvoering. Doel is ervoor te zorgen dat volgende generaties veilig zijn tegen overstromingen en over genoeg zoet water beschikken. | Met de Delta-aanpak werken alle partners gezamenlijk aan de overkoepelende programmatische aanpak en sturen de partijen op de samenhang en voortgang van lopende (deel)trajecten op het gebied van waterkwaliteit, drinkwater en zoetwater en geven zij waar nodig een extra impuls. De intentieverklaring bevat een actietabel met ruim 120 acties. |
De economie trekt weer aan. Er gaat naar verwachting weer geïnvesteerd worden. Voor het waterbeleid – dat het deels moet hebben van meekoppelen met andere ruimtelijke ontwikkelingen - betekent dit nieuwe kansen om tot duurzame oplossingen te komen. | |
Na een periode waarin vooral in termen van “je gaat erover of niet” naar taken en verantwoordelijkheden in het waterdomein werd gekeken (conform Nationaal Bestuursakkoord Water), staat nu voorop dat samen moet worden gewerkt om maatschappelijke meerwaarde te realiseren. Nog steeds vanuit ieders taken en verantwoordelijkheden, maar met een goed oog voor elkaars belangen. |
Gerealiseerde budgettabel
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2015 | Ontwerpbegroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Jaarrekening 2016 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 6.153 | 5.122 | 5.067 | 4.271 | 796 | 16 | 1.711 |
Directe lasten | 1.390 | 1.678 | 1.682 | 976 | 706 | 42 | 1.441 |
Overdrachten | 7.940 | 5.906 | 7.661 | 7.818 | -157 | -2 | 1.812 |
Subtotaal lasten | 15.483 | 12.706 | 14.410 | 13.065 | 1.345 | 9 | 4.964 |
Baten | -842 | -985 | -1.073 | -1.034 | -39 | 4 | -835 |
Saldo van baten en lasten | 14.641 | 11.721 | 13.337 | 12.031 | 1.306 | 10 | 4.129 |
Storting reserves | 1.815 | 794 | 11.066 | 11.065 | 0 | 0 | 4.431 |
Onttrekking reserves | -123 | 0 | -200 | -162 | -38 | 19 | 0 |
Resultaat | 16.332 | 12.515 | 24.203 | 22.935 | 1.268 | 5 | 8.560 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | Op dit begrotingsprogramma is in 2016 door openstaande vacatures minder personele inzet gerealiseerd dan was geraamd. Om toch de resultaten te kunnen behalen is deels inzet ingehuurd (minder besteed, € 796.000, voordeel). |
Directe lasten | OD 3.1.2 Er is minder besteed voor (primaire)waterkeringen dan geraamd doordat onder meer: |
Kapitaallasten | |
Overdrachten | |
Baten | |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |