Instrumenten & output
Instrumenten | Output begroot | Output gerealiseerd | |||
2.1.1.01 Uitbouwen samenwerking rondom verkeersmanagement met regionale partners | - Samenwerking met een aantal gemeentes en Rijkswaterstaat geïntensiveerd. | -Er zijn 51 VRI’s periodiek geanalyseerd. Voor 32 hiervan is de winst in voertuigverliesuren bepaald. Dit is gemiddeld 9%. Voor 14 VRI’s is het regelprogramma aangepast en op straat geïmplementeerd en bij 11 VRI’s zijn aanpassingen gedaan in de automaat om de logging te verbeteren. | |||
2.1.1.02 Uitvoeren beleidskader verkeersmanagement | - Activiteiten uitgevoerd die bijdragen aan 6% winst (minder VVU) in de doorstroming over een periode van 5 jaar, onder andere implementatie van verkeerskundig beheer (bv. bij 80 VRI's wordt een verkeerskundige analyse uitgevoerd en waar nodig wordt een optimalisatie uitgevoerd). | Samenwerkingsovereenkomsten geoperationaliseerd met Zaanstad en Amsterdam, met Heemstede en Haarlem in kader DVM Zuid-Kennemerland en met Hilversum en Gooisemeren in kader van OV pilot. Samenwerkingsovereenkomsten met Hoorn, Haarlem en Heerhugowaard zijn in voorbereiding. |
Toelichting op de instrumenten
Overige toelichtingen | |
Beslissingen van de Staten over deze instrumenten: geen. 2.1.1.02 VVU = Voertuig Verlies Uren Extra informatie voor kaderstelling of controle: geen. |
Meerjarenoverzicht baten & lasten (x 1.000 euro)
(bedragen × € 1.000)
Lasten | Jaarrekening 2015 | Ontwerpbegroting 2016 | Actuele begroting 2016 | Jaarrekening 2016 | Bedrag verschil* | % verschil | Begroting 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten | 5.496 | 4.991 | 5.191 | 5.755 | -564 | -11 | 2.201 |
Directe lasten | 4.442 | 4.021 | 3.495 | 5.289 | -1.794 | -51 | 4.130 |
Overdrachten | 395 | 900 | 630 | 431 | 199 | 32 | 900 |
Subtotaal lasten | 10.333 | 9.912 | 9.316 | 11.475 | -2.159 | -23 | 7.231 |
Subtotaal baten | -3.362 | -3.579 | -2.461 | -4.152 | 1.691 | -69 | -3.579 |
Saldo van baten en lasten | 6.971 | 6.333 | 6.855 | 7.323 | -468 | -7 | 3.652 |
Storting reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | 0 |
Resultaat | 6.971 | 6.333 | 6.855 | 7.323 | -468 | -7 | 3.652 |
*Een positief verschil is voordelig
Toelichting op de gerealiseerde budgettabel
Categorie | Toelichting |
Apparaatskosten | De totale apparaatskosten zijn in 2016 hoger uitgevallen dan was geraamd. In 2016 zijn aan dit OD meer uren besteed als gevolg van werkzaamheden voor de uitvoering van verschillende projecten, onder meer 24-uurs brugbediening en Smart Mobility Schiphol. Extra inzet is nodig geweest voor onderzoek ter voorbereiding van de realisatie (meer besteed, € 564.000, nadeel). |
Directe lasten | Het verschil van € 1,8 miljoen wordt veroorzaakt door een overschrijding op het begrotingsproduct verkeersmanagement (meer besteed, € 1,0 miljoen) en het beheer op (GOVI) Grenzeloze OV info (meer besteed, € 799.000, nadeel). Dit wordt als volgt verklaard:
|
Kapitaallasten | |
Overdrachten | Het verschil tussen de begrote en de gerealiseerde kosten heeft te maken met de gemaakte afspraken met het Nationaal Data Warehouse (NDW), waarbij de grootte van de aanbesteding van nieuwe contracten ten tijde van de begroting 2016 nog niet voorzien konden worden. (minder besteed, € 151.000, voordeel). |
Baten | De baten worden met € 1,8 miljoen overschreden. Een deel betreft een overschrijding voor verkeersmanagement. De hiervoor gerealiseerde baten zijn niet geraamd omdat het saldo van baten en lasten nul is. (meer baten € 1,0 miljoen, neutraal). Bij het project GOVI hangen de baten samen met de hogere lasten. Deze worden omgeslagen over de deelnemers. De hogere lasten leiden derhalve tot een gelijk bedrag aan baten minus de eigen inzet van de provincie (meer baten, € 732.000 , neutraal). |
Storting reserves | |
Onttrekking reserves |
.